nestlé or not?

 
Jag har sedan högstadiet ungefär blivit lärd att man inte ska köpa produkter från nestlé för dom är dumma och dåliga. Men jag har aldrig fått någon riktig förklaring till vad det är för dåligt dom gör? Är det företaget som är dumma eller är produkterna dåliga? 
 
För när jag nu har spenderat ganska mycket tid bland barnmatsburkarna i affären så kan jag inte se något dåligt med nestlés produkter. Dom har till och med ecosmoothies utan tillsattser. Jag läste lite snabbt på deras hemsida och där står det att ingen av deras barnmat innehåller konserveringsmedel, tillsattser eller färgämnen. 
 
Jag har köpt deras fruktbägare med 100% frukt och deras smoothie i klämpåse. Påsen är eco men inte bägarna men jag vek mig lite. Dom är goda iaf och Casper gillar dom också. Sen fick vi två provpåsar på posten från nestlé häromdagen. Den ena va mild fullkonsvälling och när jag läste på den så hittade jag ingen maltodextrin eller palmolja eller sådant som jag håller utkik efter. Dessutom tillverkas den i skåne av skånskt spannmål och gotländsk mjölk (vårat mejeri är tydligen det enda som tillverkar skummjölk. Så då är den iaf ganska närproducerad. Vill man ha färdig ekologisk välling är det Hipp som gäller och den tillverkas i tyskland. Så vad är bäst? 
 
Kan ni som vet mer om det här upplysa mig så jag vet om det är ok att köpa nestlé eller inte? Eller om ni bara har något spännande fakta om barnmat överlag? I want to know! Tell me, tell me, tell me! 

Kommentarer
Frida Hoas säger:

http://www.nafia.se/folkh%C3%A4lsa/bojkotten-mot-nestl%C3%A9-6926049


http://www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=160:nestlebojkott&catid=29&Itemid=64

Två hemsidor som beskriver varför man ska bojkotta Nestlé. Bojkotta Nestlé för världens barns skull.

2014-01-20 | 23:47:21
sara säger:

Jag har aldrig hört det förut.. så vi har kört med nestlé till Axel hela tiden.. både gröt och välling.. får väl kolla på detta nu då när tvåan snart är här ;-)

2014-01-21 | 06:26:27
Zarah-Lou säger:

Har oxå hört något om att de gör jättemycket reklam i U-länder som gjort att många mammor där borta valt att inte amma, eller något sånt (väldigt effektiv reklam för Nestlé med andra ord..). Spädbarnen har inte fått i sig allt de behöver från amningen, typ..

Vet även att Greenpeace körde kampanj mot nestlé och deras Kit Kat då den innehåller palmolja. Minns att det var någon i reklamen som bröt av en Kit Kat-bit på kakan och när han tuggade på den började det rinna blod och han tuggade på ett orangutangfinger istället.. en väldigt bra reklamfilm som illustrerar hur palmolja tar död på orangutangerna (bland många andra djurarter). Men Nestlé är ju så jävla stort.. så även om barnmaten är fri från palmolja stödjer man ju ändå tillverkningen av Kit Kat (och jakten på palmolja) då det är samma företag :/

2014-01-21 | 15:32:21
Bloggadress: http://blogg.zarah-lou.se/
Susanne säger:

Jag undviker Nestlés produkter, tycker inte ens om After Eight. De vilseleder kvinnor i fattiga länder att använda bröstmjölkersättning i stället för att amma. Det kanske inte är nåt fel på ersättningen, men om det inte finns rent vatten så blir det inte alls bra för bebisen. Dom har fått mycket kritik för det här, står lite på Wikipedia också.

2014-01-21 | 23:13:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback