Whoppies!

Idag har jag bakat! Det var typ år och dar sen sist men jag måste skryta lite och konstatera att talangen ännu finns kvar i mig. Målet med bakningen var whoopies, den nya amerikanska mode-småkakan. Har aldrig ätit någon men dom ser ju goda ut och man kan ju smaksätta med vad man vill typ så jag vart tvungen att testa.

Resultatet, very nöjd! Smakerna vart lööövly. Mikas kommentar var "livsfarliga, absolut livsfarliga!"

Mjölkchokladsmörkrämfyllning

Citronsmörkrämfyllning

 


Om ni vill testa själva så kommer receptet här, det var inte alls svårt men dock lite tidskrävande eftersom jag gjorde två fyllningar. En sprits underlättar arbetet också.

Till själva kakan behövs:

100 g smör, rumsvarmt

1 1/4 dl socker

1 ägg, rumsvarmt

3 dl mjöl

2 tsk bakpulver

1 1/2 tsk äkta vaniljpulver (mycket godare än vaniljsocker)

1 kryddmått salt

1/2 dl mjölk

Vispa smör och socker fluffigt och krämigt. Rör sedan ner ägget så det blandas väl. Rör sedan ner de torra ingredienserna och blanda ordentligt. Rör sedan ner mjölken och tänk på att inte vispa för mycket efter för då kan smeten bli för lös och svår att spritsa. Vill du färga dom så ha i färgen nu med.

Kleta i smeten i en spritspåse och spritsa ut på en plåt med bakplåtspapper. Kakorna flyter ut lite så gör dom lite mindre än vad du vill ha dom. Beroende på storlek så räcker smeten till olika många men jag fick ut ca 24 dubbla men då vart dom första ganska små.

Grädda sedan i mitten i ugnen på 175 grader i ca 8-10 minuter. Man får sitta och hålla koll på dom på slutet för dom ska inte börja bli bruna i kanterna. Låt svalna innan du lägger ihop dom.

 

Smörkräm grundrecept:

115 g smör, rumsvarmt

4 - 4 1/2 dl florsocker

2 tsk kokhett vatten

Vispa smöret i ca 10 minuter för att det ska bli riktigt bra och krämigt. Vispa sen ner florsockret lite i taget och tillsätt sedan vattnet och eventuell färg och smaksättning.

Jag smaksatte halva satsen med citronarom och den andra halvan med marabous mjölkchoklad för bakning. Här får man smaka av undertiden till man är nöjd med smaken. Till chokladfyllningen använde jag nästan 60 gram smält choklad men det är ju som sagt en smaksak. Om du använder choklad så tänk på att den måset svalna lite innan man blandar den med smörkrämen annars smälter smöret.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback