Skärpning!!!

I dag på lektionen om hållbar utveckling fick jag reda på något hemskt om den fantstiska fågeln albatrossen. Det är en av världens största fågel och den har det största vingspannet av alla nu levande fåglar. Det finns i 21 arter varav 19 är utrotningshotade. När fåglarna väl har fått sin partner efter några års uppvaktning så håller de fast vid varandra livet ut. Men nu till det som är så hemskt. En stor del av populationen håller till på Midway öarna i Stilla Havet ungefär mitt i mellan Nordamerika och Asien. Det dåliga är att pga dålig sophantering på fastlandet runt omkring så flyter det omkring väldigt mycket skräp, främst plast i havet runt öarna och albatrossen brukar plocka mat från havsytan. Typ plankton och fisk både levande och döda. Men nu är det så här att det finns 6 gånger MER plast i havet än plankton så gissa vad fåglarna snappar upp ur vattnet. och sen flyger mamma albatross hem och matar sin lilla bebis albatross med skräp som leder till att den dör. Förstår ni!! Stackars mamman som bara vill ge sin unge mat för att den ska leva men hon hittar bara skräp och vet inte bättre och så blir det så sorligt. Något måste göras NU, helst nyss så att inte denna fina fågel dör ut pågrund av att vi inte kan ta ansvar för oss själva och ta hand om våra sopor. Jag blir både arg och ledsen för det här är så fel och så elakt och så äckligt gjort av människan!!! Den nedre högra bilden är allt från en albatross mage och där utgjorde skräpet 80% av dens kroppsvikt. Fy Fan!





Kommentarer
Maria - mamma till Liam ☆ säger:

åh tack vad snäll du är! :)

2011-11-14 | 21:18:56
Bloggadress: http://fashionstars.blogg.se/
Mariell säger:

Vet du om det bedrivs något aktivt arbete med detta? Om det bedrivs någon form av hjälparbete på plats, hos fåglarna?

Det var ett intressant inlägg, Malin.

Jag tror jag på riktigt skall ta mig till Midway öarna, i sällskap med min kamera...

2011-11-14 | 22:38:13
Marika säger:

Hej!

ska vi följa vaarndra via Bloglovin?:)

2011-11-15 | 14:29:11
Bloggadress: http://katrimarika.blogg.se/
Maria - mamma till Liam ☆ säger:

svarar här, typsnittet heter learning curve :)

2011-11-15 | 17:08:25
Bloggadress: http://fashionstars.blogg.se/
Zarah-Lou säger:

Nej! Fy fan!



Bilden längst ned till vänster har jag sett tidigare, i samband med någon statistik. Typ att det finns lika mycket plast i våra hav som antarktis är stort.. eller något i den stilen. Så jävla äckligt!!



Jag hatar vad vi gör mot vår planet. Våra älskade djur! När fan ska vi fatta att vi inte kan leva utan dem? EKOSYSTEM! HALLÅ?!



Blir svårt att överleva på pengar. Svårtuggat.

2011-11-22 | 23:09:36
Bloggadress: http://blogg.zarah-lou.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback